Om prosjektet
Bro- og tunnelsystemet Sotrasambandet omfatter 19 bil- og fotgjengerunderganger, 23 tunnelportaler, 22 broer og viadukter, nye firefelts motorveier og 14 km med fortau og sykkelveier. Det skal også bygges omtrent 24 km med tofelts adkomstveier. Hovedbroen blir 30 meter bred og 900 meter lang og får 145 meter høye tårn.
Drotningsviktunnelen, som blir nesten 2 000 meter lang, får avkjørsler og ramper til Drotningsvik. Harafjelltunnelen blir bygget om, og det blir også tre tunneler for fotgjengere og syklister ved Janahaugen, Kiplehaugen og Harafjellet.
Nye Sotrasambandet er den største kontrakten som Statens vegvesen noen gang har utlyst, og var også den største offentlige veikontrakten som ble tildelt i Europa i 2021. Det er også den største og mest kompliserte av de planlagte OPS-prosjektene som staten har inkluderti Nasjonal transportplan 2018–2029. Prosjektet ble godkjent av Stortinget i desember 2021, og det er beregnet at det vil koste omtrent 23,1 milliarder kr å ferdigstille det. Sotra og Bergen er viktige områder for den nasjonale verdiskapningen, med en rekke olje- og gassanlegg og -terminaler, maritim aktivitet og akvakultur.
Sotrasambandet kommer til å forbedre forbindelsene til urbane sentre, veier, lufthavner og havner, og dermed forbedre tilgangen til de globale markedene. Dette vil legge et godt grunnlag for videre utvikling og vekst i regionen.
Foreløpig er vi gang med å klargjøre til de store arbeidene på Sotrasambandet. Dette innebærer blant annet grunnarbeid som riving av hus og oppmålinger.