Om prosjektet
OPS Hålogalandsvegen vil bli Nord-Norges største samferdselsprosjekt gjennom tidene. Veianlegget skal gi bedre trafikksikkerhet og økt fremkommelighet i regionen, og vil knytte Sortland, Kvæfjord, Lødningen, Tjeldsund og Harstad tettere sammen. Når veien står klar, vil det bli betraktelig redusert kjøretid på strekningen.
Totalt skal det bygges 82 kilometer ny veg, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. Av resterende bygges 35 kilometer i dagens veglinje mens 20 kilometer legges i ny veglinje. I tillegg skal det bygges 22 broer. Skanska vil videre stå for vedlikehold og drift i en 15-årsperiode fra ferdigstillelse av bygging.
Prosjektet omfatter følgende strekninger:
- RV. 85 fra Sigerfjordtunnelen til Gullesfjordbotn
- E10 fra Gullesfjordbotn til Tjeldsund bru
- RV. 83 fra Tjeldsundbrua til Fauskevåg
- rv. 85 fra Kåringen til Fiskefjord
Skanska er utførende totalentreprenør, med Hæhre som underentreprenør. Fordelingen vil bli: Skanska er utførende entreprenør på E10 fra Fiskefjord til Tjeldsund Bru, rv83 fra Tjeldsundbrua til Fauskvåg, og rv. 85 fra Kåringen til Fiskefjord, det vil si alle arbeider øst for Kanstadbotn. Hæhre er utførende entreprenør på strekningen vest for Kanstadbotn, som vil si rv. 85 fra Sigerfjordtunnelen til Gullesfjordbotn, samt E10 fra Gullesfjordbotn til Kanstadbotn.
Prosjektet har følgende hovedmål:
- Knytte regionen tettere sammen, sikre regional utvikling og gi bedre forutsetninger for næringslivet.
- Øke fremkommeligheten og redusere antallet ulykker og farlige situasjoner.
- Korte inn E10 fra Tjeldsund bru til Langvassbukt med 30 km.
- Redusere reisetiden på strekningen med 39 minutter.
- Sikre bærekraftig gjennomføring av kontrakten med krav til ivaretakelse av ytre miljø og bidrag til klimagassreduksjon.
» Les mer om prosjektet hos Statens vegvesen