Om prosjektet
Strekningen som skal bygges langs Fv44 er omtrent 1200 meter lang. Prosjektet kobler sammen Bussveien som bygges på Gausel, og den nå ferdige Bussveien på Forussletta. Vi bygger ett midtstilt bussvei som på Gausel, herunder 2 stk. 70 meter lange busstasjoner i hver sin retning.
Det skal også bygges et firearmet signalregulert kryss i rundkjøringen, der Forusbeen krysser Forusveien. Kryssløsningen inneholder en undergang som dekker et areal på omtrent 2000 m². Undergangen åpner opp et område for myke trafikanter som skal til sine arbeidsplasser, husstand og skoler på Forus-området. Dette vil gjøre det enklere – og tryggere å sirkulere og krysse veien for både syklister og fotgjengere.
Byggetiden er beregnet til 3 år og prosjektet er forventet ferdig i september 2025.
I tillegg skal det også bygges:
- Ny gang og sykkelvei langs Midtbergmyrå frem til Grenseveien med 2 busstasjoner i hver retning
- Forusbeen oppgraderes til 4-felts vei på strekningen mellom rundkjøringen inn til 2020 Park og rundkjøringen inn til Bjødnabeen
- Nådlandskroken blir koblet sammen med Nådlandsberget og blir ny adkomstvei ut til Forusbeen for bebyggelsen i Nådlandsberget. Nådlandskroken utvides og får nytt fortau
- Ny veiforbindelse mellom Hans og Gretestien og Kari Trestakks vei
Det er ingen nylig utførte sprengninger i dette prosjektet. Meld deg på varslingslisten for å få tilsendt SMS i forkant av neste sprengning.