Om prosjektet
E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen skal gi bedre fremkommelighet, redusere sårbarheten og øke sikkerhet i knutepunktet for alle trafikantgrupper.
Sprengningsarbeid vil forekomme i perioder, hovedsakelig i forbindelse med fjellarbeid. Hoveddelen av sprengningsarbeidet vil være på dagtid, men som en del av dette arbeidet planlegger vi enkelte sprengninger tidlig om morgenen, kl. 05:00. Dette for å ivareta sikkerheten og begrense ulemper for publikum.
E18/E39 har en høy årsdøgntrafikk. For å unngå store trafikale konsekvenser og redusere risikoen for trafikanter, må sprengningene skje før rushtiden.
Vi har ikke anledning til å planlegge stans i tunnelene (Baneheiatunnelen, Oddernestunnelen og Vågsbygdporten). Derfor gjennomføres midlertidig stans med saktegående kjøretøy foran tunnelene, noe som er mest hensiktsmessig før kl. 06:00.
Gang- og sykkelveier må stenges i korte perioder ved sprengning. Disse brukes jevnlig hele dagen, også utenom rushtid.
Circle K driver tankanlegg i havna. Det er ikke tillatt å sprenge når det ligger skip til kai. Det samme gjelder for fergeterminalene, der vi ikke kan gjennomføre arbeid som forstyrrer avganger eller persontrafikk.
Sprengningsarbeidet som planlegges er relativt rett frem teknisk sett, men omgivelsene og trafikkbildet stiller høye krav til koordinering og sikkerhet. Hovedvekten av sprengningene vil foregå på dagtid.
Boring og øvrig arbeid: Foregår på dagtid innenfor standard arbeidstid (07:00–19:00).
Prosjektet omfatter bygging av ny E18/E39 i Kristiansand kommune med nye kryss med Vestre Strandgate, ferjeterminalen og rv. 9, del av ny Havnegate med adkomst til containerhavn, prioriterte løsninger for kollektivtrafikk og gjennomgående sykkelekspressveg. Adkomst til tankanlegg Circle-K legges om, og ny tilførselstunnel bygges for å opprettholde jernbanespor til industri i Kolsdalen. Ny bru over jernbaneområdet tilpasses dagens og framtidig sporplan slik at vegprosjektet kan bygges uavhengig av den planlagte utbyggingen av jernbanestasjonen. I prosjektet inngår bygging av to parallelle jernbanespor til Kristiansand ferjeterminal, for overgang av gods fra sjø til bane.
Prosjektet legger til rette for videreføring av Havnegata fram til containerhavn syd og vest i Kvadraturen (Silokaia/Odderøya). Dette bidrar til bedre fordeling av trafikken i Kristiansand by og til og fra E18/E39, samtidig som det gir mulighet til å prioritere kollektivtrafikk til/fra Kvadraturen i Vestre Strandgate. Prosjektet bidrar også til utvikling av sikre og effektive knutepunkter for overgang mellom ulike transportmidler. Det er også viktig for utvikling av et robust vegsystem i Kristiansandsregionen med sammenhengende standard og økt satsing på kollektivtrafikk, sykkel og gåing. Prosjektet gir bedre adkomst til ferjeterminal, jernbanestasjon, containerhavn, sentrum vest og til rv. 9.
Det er ingen nylig utførte sprengninger i dette prosjektet. Meld deg på varslingslisten for å få tilsendt SMS i forkant av neste sprengning.