E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen

Om prosjektet

E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen skal gi bedre fremkommelighet, redusere sårbarheten og øke sikkerhet i knutepunktet for alle trafikantgrupper.

Sprengningsarbeid vil forekomme i perioder, hovedsakelig i forbindelse med fjellarbeid. Hoveddelen av sprengningsarbeidet vil være på dagtid, men som en del av dette arbeidet planlegger vi enkelte sprengninger tidlig om morgenen, kl. 05:00. Dette for å ivareta sikkerheten og begrense ulemper for publikum.

E18/E39 har en høy årsdøgntrafikk. For å unngå store trafikale konsekvenser og redusere risikoen for trafikanter, må sprengningene skje før rushtiden.

Vi har ikke anledning til å planlegge stans i tunnelene (Baneheiatunnelen, Oddernestunnelen og Vågsbygdporten). Derfor gjennomføres midlertidig stans med saktegående kjøretøy foran tunnelene, noe som er mest hensiktsmessig før kl. 06:00.

Gang- og sykkelveier må stenges i korte perioder ved sprengning. Disse brukes jevnlig hele dagen, også utenom rushtid.

Circle K driver tankanlegg i havna. Det er ikke tillatt å sprenge når det ligger skip til kai. Det samme gjelder for fergeterminalene, der vi ikke kan gjennomføre arbeid som forstyrrer avganger eller persontrafikk.

Sprengningsarbeidet som planlegges er relativt rett frem teknisk sett, men omgivelsene og trafikkbildet stiller høye krav til koordinering og sikkerhet. Hovedvekten av sprengningene vil foregå på dagtid.

Boring og øvrig arbeid: Foregår på dagtid innenfor standard arbeidstid (07:00–19:00).

Prosjektet omfatter bygging av ny E18/E39 i Kristiansand kommune med nye kryss med Vestre Strandgate, ferjeterminalen og rv. 9, del av ny Havnegate med adkomst til containerhavn, prioriterte løsninger for kollektivtrafikk og gjennomgående sykkelekspressveg. Adkomst til tankanlegg Circle-K legges om, og ny tilførselstunnel bygges for å opprettholde jernbanespor til industri i Kolsdalen. Ny bru over jernbaneområdet tilpasses dagens og framtidig sporplan slik at vegprosjektet kan bygges uavhengig av den planlagte utbyggingen av jernbanestasjonen. I prosjektet inngår bygging av to parallelle jernbanespor til Kristiansand ferjeterminal, for overgang av gods fra sjø til bane.

Prosjektet legger til rette for videreføring av Havnegata fram til containerhavn syd og vest i Kvadraturen (Silokaia/Odderøya). Dette bidrar til bedre fordeling av trafikken i Kristiansand by og til og fra E18/E39, samtidig som det gir mulighet til å prioritere kollektivtrafikk til/fra Kvadraturen i Vestre Strandgate. Prosjektet bidrar også til utvikling av sikre og effektive knutepunkter for overgang mellom ulike transportmidler. Det er også viktig for utvikling av et robust vegsystem i Kristiansandsregionen med sammenhengende standard og økt satsing på kollektivtrafikk, sykkel og gåing. Prosjektet gir bedre adkomst til ferjeterminal, jernbanestasjon, containerhavn, sentrum vest og til rv. 9.


Område Volum Tidspunkt
4074 E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen
Salve nr 2 i området
Salve 2
20 m³ I morgen
kl 10:00
4074 E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen
Salve nr 3 i området
Salve 3
20 m³ I morgen
kl 16:30
4074 E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen
Salve nr 4 i området
Salve 4
20 m³ I morgen
kl 18:30

Informasjon om sprengning

Bor du i nærheten og ønsker å motta SMS-varsel før sprengningsarbeider i området?
Da kan du enkelt melde deg på (– eller melde deg av) – varslingstjenesten i feltet Abonner på varsling på denne siden.

Det er SMS som sendes ut i forkant av sprengning som er gjeldende. Informasjon på nettside og øvrige steder er veiledende.

Støy, støv og vibrasjoner: Måles og loggføres. Vi følger gjeldende grenseverdier og iverksetter tiltak ved behov. I forkant av arbeidene utarbeides det også prognoser som gir retningslinjer for hvordan alle arbeider utføres, herunder også sprengning.

Informasjon om sprengningene: Berørte naboer vil kunne melde seg på SMS-varsling før hver salve i tillegg varsles det om arbeider på prosjektets hjemmeside og i andre kanaler.

Eiffage ønsker å holde naboer og andre interessenter godt informert og oppdatert gjennom hele prosjektet.

Det er blitt gjennomført en rekke tiltak for å sikre god informasjonsflyt og dialog:

  • Direkte kontakt
  • SMS-varsling
  • Informasjonsmøter
  • Skilting og informasjonspunkter
  • Hjemmeside og Facebook (Statens vegvesen)
  • Interessentregistering for mottak av informasjon, dette ligger også på prosjektets hjemmeside og er vist frem i informasjonsmøter i tidligere fora.

Varslingsrutine

Personer som melder seg på varsling får SMS-varsling ca. 30 minutter før sprengning, og det blir varslet med sirene i forkant av alle sprenginger.

Informasjon om sprengning som publiseres på denne nettsiden er veiledende. Det er SMS som sendes ut i forkant av sprengning som er gjeldende.

Nabokontakt

Spørsmål angående prosjektet kan rettes til følgende personer:

Instruks ved sprengning

Som ved alle anleggsarbeider, men særlig ved sprengningsarbeid, er det viktig å holde avstand og følge instruks fra vaktposter under sprengning. Det er ingen adgang for uvedkommende inn på anleggsområdet.

Personvern

Behandlingsansvarlig på dette prosjektet er Eiffage Norge. For mer informasjon om hvordan personopplysningene dine behandles for å sende ut og dokumentere varsler om sprengningsaktiviteter, se personvernerklæring til behandlingsansvarlig.

Blastmanager er en databehandler som behandler personopplysningene dine på oppdrag av entreprenøren for å sende ut og dokumentere varsler. Vår behandling av personopplysningene dine reguleres av en databehandleravtale mellom oss og entreprenøren.
Mer informasjon om personvern